Escape from tarkov teszt (?)

Sziasztok!
– Kedves látogató aki idetévedtél, ez az iromány még erősen TODOban van, egy nyers szöveget látsz, formázás nélkül 🙂 ezért előre is elnézést kérek, de úgy gondoltam, hogy ma be tudom fejezni, cserébe “ma má nem is máma van” hanem holnap.

Bevezető:
Ez az első ilyen teszt (?) leírás (?) próbálkozásom. Ez az egész iromány egy játékos szemszögéből készül, megpróbálom teljesen előítéletmentesen leírni, hogy esetleg segítséget tudjon jelenteni azoknak, akik gondolkodnak az amúgy nem olcsó játék megvásárlásán, mindezt úgy, hogy megpróbálok legjobb tudásom szerint hiteles maradni (tehát igyekeztem felkutatni a 2020 június 6. elérhető legújabb információkat).

Egy kis történet és jövőbe tekintés:
Szóval akkor tényleg röviden a játék múltjáról. Sokakat nem érdekel, de szerintem érdemes egy hasonló játéknál utánajárni, mennyire döglött, vagy épp mennyire nem döglött – tehát fejlesztés alatt áll-e valóban a project. (Gondoljunk csak a beasts of prey c. játékra, ami sajnos becsődölt, bár visszautalták a pénzem 🙂 )
A játék első zárt alfa verziója elvilg 2016 Augusztus 4.-re mutat, az első zárt beta 2017 júliusára. Az utolsó frissítés pár napja érkezett, szerintem tekinthetjük teljesen életben lévő projectnek, főleg, hogy egyre ismertebb, egyre több streamben, cikkben is szerepel, vannak heti (?) kisebb frissítések, bugfixek. Haladnak, de hogy őszinte legyek, azt megbecsülni sem tudom, milyen “gyorsan”.. mihez képest ugye..

A készítők a release note-okban számomra hitelesnek tűnnek, nem nagyon rejtegetnek dolgokat. (pl, “sok bugfix”, oké.. legyé’ má konkrétabb vagy transzparensebb kicsit, hogy lássuk, tudod-e, hogy nem tudtad.. )

Amúgy itt egy release note:
https://www.escapefromtarkov.com/news/id/168?lang=en
Ez pedig egy public roadmap szerű valami (tökjó, hogy van tervük, még akkor is ha erőforrásuk kevesebb).
https://escapefromtarkov.gamepedia.com/Upcoming_Features

Hogyan jussunk hozzá, és mit érdemes?
A honlapjukon fogad egy nagy Pre-Order gomb. (külön pont, hogy ez már látszik, hogy gomb vagy link, vagy bármi is! van kerete! ez korábban egy az oldalba beépülő kép volt, keret nélkül. 10 percembe került annó megvásárolni, pedig nem vagyok kezdő pénz-szóró. )
Szóval a nagy Pre-Order… nevezzük gombnak alatt vannak mindenféle lehetőségek. Kiebb csomag, nagyobb csomag. Ezt majd mindenki szépen megnézegeti DE.
Mielőtt megveszed a szuperbigatompakkot: kevesen tudják, de elvileg (én nem próbáltam még) van lehetőséged később nagyobb csomagra váltani, miután már eldöntötted kell-e neked ez a.. majdkésőbbleírom milyen.. dolog ÉS elég a különbözetet fizetni. Természetesnek tűnik, de ez nem feltétlen jellemző minden kiadóra.
Erre az opcióra utaló jelek: link


Csomagok előnyei (?)

Ha a pénz nem számít – 20 napja szalvétát eszek de lőni akarok – mit kapunk a csomagban? És szerintem mi az, ami hasznos, mi az ami inkább csillivilli/jófejség.
Ami tényleg előny.
Aki már látott videókat/képeket a játékról, a karakter inventoryban lehet látni jobb alul egy kis dobozkát. Na ezek azok. Az alap csomagban (ma 🙂 ) a 2×2-es doboz van, a nagyobb csomagokban pedig rendre:
Larger secure container (2×3)
Unique secure gamma-container (3×3)


Illetve “előny” még a nagyobb “raktár”.
Size of stash (10×38)
Size of stash (10×48)
size of stash (10×68)

Esetleg a jövőben ez, de nem igazán tekintem lényegesnek, majd ha esetleg odajut a játék.. Free access to all subsequent DLCs (Season pass)

Szerintem.. az összes többi cucc ami van a csomagok mellé, csak olyan dolog, amivel fogod magad, hogy na itt a fizetősgír, bemész mint rambókettő és valahol 1 és 5 perc alatt szépen kiszedi valaki a hulládból, vagy elszórod ilyen dolgokra a nagy stashbol kapott zsét úgy, hogy fogalmad sincs mi miért drága vagy olcsó, csak vegyük meg a drágát mert máshol az szuper (oké.. talán még vannak apróságok de az én véleményem szerint nem igazán lényeges). Lehetne fokozni, de inkább kitértnék a játékra lassan 🙂

Gépigény:
Szerintem egy beta játéknál változó is lehet. Egyelőre eszi a vasat, de érdemes inkább fórumokon tájékozódni ilyen irányban. Főleg, mivel nem tartom kizártnak, hogy később jobban optimalizálnak erre vagy arra, de az is lehet, hogy annyira kikalapálnak valamit, hogy még több kell. Mikor vedd meg? Nyilván ha occsó’ amúgy, ha nem akarsz hirtelen nekilendülni, akkor érdemes akkor kezdeni, amikor “wipe” van, tehát törölnek mindent (ez minden nagyobb patch után van, most utoljára május végén, tehát még bőven jók vagyunk) és valószínű nem minden 2ik player fog 100x annyit érő cuccokban rohangálni, mint a kezdő stash-ed összesen.

Oké. Akkor van játék települt. Mi fog várni ?
Első lépések
Nem kell idióta botokat lelövöldözni miután megtanultad, hogy a W-vel menj előre és a Space-el ugrasz, és az ultiddal megölsz minden gólemet a mapon. Ez itt nincs és nem is baj. Viszont.. és akkor most jön a jóság, amitől Tarkov Tarkov.
Ez a játék nem jófej, nem lesz kedves. Gyűlölni fogd mint a szart, sírni fogsz a sarokban. Sokat. Aztán mesélsz róla és megint elbőgöd magad. Aztán egyszer kijössz és kinyílik a világ és rájössz, hogy “csak ki kell jönni” és ennyi.

Oké de.. hogy jövök ki?
A helyes kérdés, hogy mész be? Elsőre szépen vedd fel a küldetéseket. Ezek a kereskődnél vannak, Task felirat alatt. Ezt ne felejtsd el, ingyen van. Ezt azért emelem ki, mert ha később veszed észre, hogy ez az opció létezik (később részletesen) akkor bukhatsz pár órát. Szóval akinél van aktív küldetés, fogadd el.

Aztán.. ha van rajtad cucc, na azt tedd le szépen a ládikába egyelőre. Az inventory jobb alsó sarkában lévő secure container az maradhat. Azt sose dobd ki, ez nem veszik el ha meghalsz. Ugye milyen jó? Ez az egyetlen tárgyad, ami nem veszik el, ha meghalsz. Ezért jó, ha rendelkezel ebből nagyobbal, gyakran egy 1×1 -es kis “kockában” lévő cucc többet tud érni, mint ami rajtad van 2x. De mielőtt előre szaladnánk..

Szóval akkor tök üres a karaktered, nyár van, meleg van nincs páncél nincs sapka. A játék egyik leghasznosabb ficsöre, hogy lehetőség van Offline bemenni mapokra, csupán tanulás céljából. Ide bemehetsz cuccokat is próbálgatni miegymás, mehetsz botok, vagy botok nélkül is. Szóval választhatod ezt, vagy mehetsz egy kört “élesen”.

Botok:
A SCAV szót halljátok, látjátok mindenhol, oké, de “ki vagy mi az a scav”…
Azért fogom mostanitól nem használni a bot szót, és helyette a ScavBot és ScavPlayert fogom használni, mert a botok mindig scav-ek..császkálnak a mapon, őrizgetnek, őrjáratozgatnak.. de a scavek nem mindig botok. Van boss, nagyobb loottal, kisebb “sereggel”.. de ez már odébb van. Szóval a bot, az a Scav. Guberáló, aki inkább lövöldözget mint guberálgat. (Egy érdekesség, vannak bizonyos helyek a mapon, ahová egy ScavBot sosem téved be, ezeket érdemes figyelni, tanulni, mert innen (is) tudod megkülönbözteti, hogy ScavBot, vagy Scav..Player.

ScavPlayerek.
A ScavPlayerek, (rendkívül frappáns szóhasználatomban) playerek, akik épp egy Scavet irányítanak. Mi ez, miért fontos, hasznos és idesítő.
Ha épp rajtad van a guberálhatnék, mert elszórtad a pénzed.. akkor (15 percenként, haláltól vagy kijutástól indul újra a számláló) lehetőséged van átvenni egy bot szerepét.

Ilyenkor random tárgyakkal (ezeket már “képről” látod a kiválasztáskor, mid lesz, érdemes úgy mapot választani esetleg) bekerülsz az általad választott mapra. Ilyenkor XP nem jár a “Fő karakterednek!” de hozhatsz neki budipapírt és egyéb csudajó dolgokat, (mint pl. puska vagy keycard, ha a papír nem hozza le) a fő karaktered számára kockázat nélkül. Tehát igazából sosem fogsz kifogyni a pénzből. (Gear fear-t segít legyőzni, erre később visszatérek.)

Oké, tehát vannak botok a mapon, van még kb 5-12 player, mindenki meghal, elbújok a sarokban (sírni ugye) és az utolsó 10 percben kilootolok minden szemetet amit még bent hagytak ugye ? Nem. A scavek periódikusan spawnolnak a mapon, sosem érdemes arra számítani, hogy elfogytak és ScavPlayerek és Botok is periódikusan spawnolnak, itt sosem vagy egyedül, bármennyire is szeretnél, itt bizony dúl a szerelem. ScavPlayerként is lehet, hogy akkor spawnolsz “be” amikor már csak 10 perc van a körből. Igen. Van idő limit, ha nem jutsz ki időben, akkor sajnos eltűnsz. “meghalsz”. Eltűnésre mindjárt kitérek, addig még annyi, hogy ScavBotok, ScavPlayerre nem lőnek, csak integetnek neki maximum, egészen addig, amég velük békés vagy. Hogy különböztetsz meg egy ScavBotot/Playertől? Sehogy. Illetve:
ScavBot fut -> Playert látsz
Scav Bot kihajol jobbra/balra -> Playert látsz
ScavBot bent van speckós épületekben ahová bot nem jár -> Playert látsz..stb
És ha megbizonyosodtál róla, hogy playert látsz.. hát, az egy nehéz döntés, van aki jófej és nem fog bántani, de nyilván mindenki annyira retteg és többnyire nem kockáztat, hogy.. érted. Szokás még a kihajolással jelezni, hogy player vagy te is, hátha.. esetleg integetsz (integetés: ezt a Botok is megteszik) de többnyire a következő kép, hogy látod a talajt, majd loading screen a statisztikával. Jött már be, hogy barátságos voltam, és néztem is a talajt és persze volt, hogy bizony átkapcsoltam a fegyvert full autora és már csak arra voltam kíváncsi, mi volt nála mert épp egy tárral kevesebb lőszerem lett hirtelen.

Térjünk vissza, a hogy jövök ki kérdésre, most hogy tudjuk, nagyjából, hogy kik várnak bent. Az első quested a Customs mapra fog küldenei. Nem kötelező, de az XP és egyebek miatt érdemes ezt a mapot elsőre tanulni. Nem olyan “békés” mint mondjuk egy Shoreline de igazából elsőre tökmindegy lesz.

Szóval, ha bemész élesben, menj inkább cuccok nélkül, de mégjobb, ha elsőre Offline módot választasz (Játék indításakor ne a Ready-re, hanem a Next-re nyomkodj és lesz ilyen opció). Akár botok nélkül. (Ez pedig beállítás az Offline mód alatt)

Tanuld meg:
Besaccolni: Hol vagy. Mivel, a játékban nincsen real time térkép.

Az alapján, hogy hol vagy, a játék a lehetséges kijáratokat kedvesen meghatározza neked. Ez nyilván (ha palyer vagy mindenképp) a map legtávolabbi sarkában lesz, így kedvedre kalandozhatsz a barátság szigetén, és mivel ez mindnekire igaz, ezért szinte garantált, hogy találkozni fogtok egy kedves kézfogásra félúton.

Info: Az o betu (nem nulla, ó) dupla! megnyomásával (default setting nyilván) felhozza ezek nevét, bármikor. Szimpla “o” pedig az időt mutatja, ami visszavan.

Kijáratok száma: Ez leginkább egy vagy kettő, később kulcsokkal pl több is lehet. Néha spec dolgok jelzik, hogy a kijárat nyitva van-e (fel van kapcsolva egy reflektor..stb, de mire odajutsz, hogy nem “alap” kijáratokon mész ki, addig még kisírod magad párszor).

Szóval.. Tanuld meg, hogy ez a felajánlott “univerzális” kijárat hol van, és ismerd fel magát a kijáratot (nem fog karácsonyfa és szerelemország felirat várni sajnos.. csak a jó helyen kell állnod). Enélkül a tudás nélkül, cuccban szerintem csak full bukó bemenni. De ez is csak a minimum.

Ez után tanuld meg, hogy a számodra már ismerős és felismerhető pontok között, mik a lehetséges utak, esetleg trükkös rövidítések. Van, ahol kerítést lehet átugrani, akkor is ha elsőre nem lehetséges Goolgle: ” Tarkov Shortcuts”. Esetleg van átjáró, ami csak kulcs segítségével nyitható, de nem a mapról ki, csak átvezet.
Segítségül itt egy Customs térkép:

https://escapefromtarkov.gamepedia.com/Customs_Interactive_Map

Ha ezeket is tudod, akkor már van 3-20% esélyed kijönni, akár gear nélkül is.
Ez után érdemes még megtanulni a scavBotok “általános” helyét, hol van több, kevesebb, a lootok helyét, hidden stash-ek helyét.. Aztán ha már nagyon otthonosan mozogsz, akkor azt is, hogy hol milyen zajt csapsz.. stb.

Mi vár útközben?
Boldogság, szivárvány, dejólesz? Nem.
A teljesség igénye nélkül, hogy maradjon némi felfedezni való is, mepgróbálom a főbb részeket kiemelni.

A játékban van éhség, szomjúság, miegymás, ez nem lesz ismeretlen a túlélők számára, itt annyi a különbség, hogy ha “vége” a körnek, tegyük fel kijutsz, akkor ezek a “bizonságos otthonodban” is megmaradnak. Tehát attól, hogy hazamész, még éhes maradsz. “Otthon” Töltődnek idővel, de idővel. A körön belül viszont ha elfogynak, elkezdesz rosszul lenni, szédelegni, lassulni, köhögni..stb. A játékban pl az is fogyasztja a stamina-dat, hogy egy fegyvert célzásra emelsz. Érdemes rá figyelni, hogy sose fáradj ki teljesen, mindig legyen tartalék stamina arra az esetre, ha jön egy kedves fickó barátkozni és futni, mozogni vagy célozni kell.

Mondok is egy barátságos történetet. A minap úgy döntöttem guberálok egy kicsit a Shoreline mapon, bementem Scavként. Nagyjából úgy 20 perec lehett vissza a 45(?) ből, amikor arra lettem figyelmes, hogy egy kedves fickó felém bandukol az erdőben. Láttam ám már messziről, hogy ő bizony nincsen jól 🙁 sántított is, köhögött is.. hiába volt rajta a szép páncél és a csinos puska, a szép teli zsák, csak nem érezte jól magát. Nálam meg mit ad a szerencse, pont volt egy Mosin, szóval elküldtem a loading screenre statot nézni. Szerintem integethettem volna neki, körbetáncolhattam volna 4x a kedves illetőt. Itt az történthetett, hogy a kedves illető vagy teljesen lesérült, vagy kifogyott a finomságokból, és már nem látott szerintem szinte semmit, csak ment ahogy tudott a kijárat felé.

Mert bizony van sérülés, lábtörés, légzési gondok ha épp úgy találnak el, és onnantól kezdve gyógyszerezned kell magad, ami bizonyos mértékben segít a sérüléstől függően. De elképzelhető, hogy a játék első percében ellövik a lábad, onnantól nem fogsz tudni futni, ugrni, maximum ideiglensen, de akkor bizony megreccsen a láb.. jajdejónekem hangokat adsz ki amiket a kedves doktorok már hallanak messziről és jönnek segíteni. A sérülés szopó. Főleg az elején, mert a kijárat ugye messze van. Erre van fájdalomcsillapító, vérzéselhárító cuccok, törött csontra külön sín..stb. Ezekből nagyjából érdemes 1-1et bevinni, habár az elején nem feltétlen olcsó.

Aztán még az is történhetett, bár kevésbé esélyes.. hogy mivel a tárgyaknak van súlya, telepakolta a zsákot hamar fáradt, (hamarabb) és amikor találkoztunk, a kézfogásra már nem maradt staminája. (ha a stamina 0, elkezdesz levegőért kapkodni pár pillanatig). Illetve ha sok nehéz cucc van nálad (akár görnyedve is járhat a karakter), pár méterenként meg kell állnod, mert a stamina jobban fogy.

Ugye? Nő a tartalom és a fegyverekről szó sem volt.. oké a mosin… Sem a lőszerekről, páncélokról, kiegészítőktől. Mindenki tűkön ül már, nézzük a fegyókat. Vannak. Nagyon sok.

Egyesével én végig nem megyek rajta. Igazából nem is a fegyverek száma elsőre ami átláthatatlanul sok, hanem az, hogy mennyiféleképpen meg tudod őket építeni, és hogy milyen lőszereket választasz ezekhez. Mert bizony ez sem mindegy. Nem vagyok pro építő, inkább abból a szemszögből közelítem most meg, hogy mennyi lehetőséget kínál a játék. Az egészet indítanám onnan, hogy itt bizony nincsen célkereszt. Ez azért is jófejség a játéktól, mert a fegyverek amúgy nyilván szuperpontosak, főleg az olcsók.

Viszonyítás képpen: egy CSGO AK-hoz képest (aminek még viszonylag begyakorolható a nagyjából T alakú szórása) ez kicsit más világ lesz. Nem nagyon lesz időd gyakorolni. Van már a játékban az elmúlt patch óta Hideout, ahol tudsz építeni lőteret gyakorolni, próbálgatni, de ez nem az első pár napodon lesz meg.

A fegyverekhez elsőre nézzük a tulajdonságaikat. Ezeket magyar oldalakon nem nagyon találtam leírva (elnézést mindenkitől, aki vette már erre az időt és energiát), szóval megpróbálom. Az EFT hivatalos oldala a következőket különbözteti meg:

1., Ergonomics:
Minél nagyobb a szám, annál gyorsabban emeli fel célzásra a kedves karakter a játékszerét.
Ami meglepő: a zaj! ami azzal jár, hogy célzásra emeled az eszközt, csökken a magasabb értékeken.

2., Recoil
Horizontális, vertikális “szórás”.. szerintem ismerjük.

3., Accuracy
Ezt is valószínű ismerjük, de tarkovban ez úgy néz ki, hogy egy adott “körön” belül mindig random szór a fegyver, viszont, hogy ez a kör mekkora, azt befolyásolja ez az érték. Ami érdekes, hogy SemiAutomatic mode-ban, tehát “egyesével pötyögtetve” ahogy mondják a nagyok.. is lesz a fegyvernek szórása. Full automatán meg aztán úgy rendesen.

4., Muzzle Velocity
Azon felül, hogy milyen gyors a lövedék, a pontosságot is befolyásolja.

5., Turn Speed
Milyen gyorsan forgunk..
6., Movement Speed
Milyen gyorsan “megyünk”..

Ezek és az árak és a boltok kínálata alapján/tudatában aztán végképp minden szart össze lehet építeni. Ami érdekeesség, hogy pl egy távcsövet nem “szigszalagozunk” csak úgy rá egy puskára,ahhoz bizony kell egy “tartó sín”, aminek van fajtája.. nem passzol mindenre minden. Szóval inkább Fegyver/mod/mod.. több szinten kell elképzelni. Illetve vannak olyan modok, amik nem szükségesek a működéshez, de jó ha van. pl “porvédő”, feldobja a statokat, de elvileg nem kell.

Igazából azért nem írnék ezekről többet, mert van, aki már szépen összeszedte és az oldal fejlécében azt látom, hogy épp megpróbálják up-to-date-é tenni, én pedig nem szeretném ha ez az iromány teljesen elavulna idővel. Szóval:
esetleg érdemes nézelődni itt. Link

Tipp 1: Néha egy mod drágább mint a fegyver. Elég azt elvinni, kisebb helyen elfér, ilyen pl általában a hangtompító az olcsóbb fegyvereken.
Tipp 2: Ha szétkapod darabokra a fegyvert és úgy adod el, gyakran többet ér, mert az alap “váz” árát kapod csak meg (kivételek vannak) a kereskedőktől a boltokban.

Fun 1: Ebben a mod/mod egymásra építős rendszerben lehetséges létrehozni szuperjó kreálmányokat, pl 5 darab lámpát rátenni egy shotgunra, hogy se te, aki használod, se aki veled szembe áll ne lásson szinte szó szerint semmit. Szóval lehetsz a lámpabótos’ napisten, ha akarsz. Kep

Szerintem menjünk át a lőszerekre, ott sokkal érdekesebb a játék, mint amit másoktól többnyire megszokhattunk. Ugyanis.. itt egy fegyverbe, többnyire többféle lőszert is pakolhatsz. Nagyjából 120 féle lőszer van a játékban. Szuperhasznos megértési lista és ábra itt: link Minden tiszteletem a táblázat karbantartójáé, a linken róla is van infó.

Szóval ha nem szeretnétek még megnyitni, érdemes megjegyezni, hogy vannak ilyen táblázatok. Miért? Mert a játékban vannak Armor Classok, ezek idővel ránézésre fel fogod ismerni, de legalább felismerni, hogy mi NEM. Pl: hubakker ezt még nemláttam ez jónagyinkábbfutok. – de ebből is annyi van mint a nyű.

Ha tudod, milyen lőszered van (ezt legalább annyira, vagy jobban érdemes figyelni szerintem, mint a fegyverünket magát) akkor be tudod saccolni, hogy egytáltalán meg tudod-e sebezni az illető páncélját (vagy marad a láb, fejlövés..stb) és döntesz, hogy futsz, vagy beeleállsz (feltéve, hogy nem haltál már meg, tudod hol van, hányan van, és van időd egyáltalán gondolkodni).

És akkor itt jön egy vélemény a játékról.
Sok fórumon olvasom, hogy bugos, szar, a videókban mindenkinek megy, csalnak én meg nem sebzek meg senkit de engem meg one-shotolnak. Nem mondom, hogy a játék nem bugos (beta 0.12), nem mondom, hogy nem vagy szerencsétlen (sisakoknak is van egy “lepattanási esélye”, vagy minek mondjuk szépen..), de ha MINDIG ez történik, akkor meg kellene nézni, milyen lőszered van és megérteni a miérteket. (és elnézést mindenkitől, aki tényleg bugokon szenvedte végig az ilyesmit).

Történet a Factory Maprol. Ez a legkisebb map a játékban, nagyjából remegsz és szinte mindig van valaki aki lát, vagy akit látsz. Szóval ezen a mapon történt, hogy ismét guberálni támadt kedvem, kaptam egy SMG-t és egy nagy armor classos Scav-et (ezért mentem a gyárlátogatásra). Találkoztam a mapon egy kedves másik guberálóval, nagyjából azonos gear-ben. Mindketten SMG, mindketten nagy armorban. Szarrálőttük egymást, de tényleg. Álltunk egymással szemben mint 2 birka, az egész tár kiment csípőből (nem gondolkodtam az armoron, annyit láttam hogy Scav, gondoltam armor sincs.. ) Neki is egy tár kiment. Mindketten élünk, 0 dmg, modnom mivan, annyit mentem jobbra, hogy véletlen beírtam IDDQD és működik ?god mode ? Anya hozd a kamerát most megölöm a liccskinget!

Ő hátrafutott, én táraztam közben, gondoltam feljebb emelem legközelebb.. majd előhúzott szerintem egy pisztolyt, de ezt már nem láttam, 2 lövést hallottam és jött a loading screeen. Bár valszeg fejest kaptam szemből, erre már nem emlékszem, de ennyit számíthat.

Másik érdekesség, vannak a tipikus pucér playerek, bejönnek egy pisztollyal maximum, loot a fix containerbe és kifut, megpróbálja az esélytelenek körét (nem bántás, én is csináltam, teljesen rendben van, tanulni kell). Ha ilyen playert látsz és tudod, hogy olyan olyan lőszered van, ami átcsapja a nagy armort, akkor a nudistákba ezekből több kell. Miért? Mert nagyjából mint WOT-ban, nagyobb Penetrálás, kisebb DMG. A Nudistán nincs mit penetrálni, és ha mákja van, közel fut, jön a kés, balta, lapát, ami van.. vagy a headshot. Ne becsüljük le a nudizókat és ha nudizunk, toljuk a kamikázét vagy a level 1000IQ-t, próbáljuk megkerülni..stb, ahelyett, hogy beletörődünk a sorsunkba, hogy fájni fog.

Juteszembe fájni fog. A játékban van még egy érdekes dolog. Gyakran látni tapasztaltabb játékosok videóiban, hogy tolják észnélkül a painkillert. Mármint nem a régi játékot, egy második monitoron mert annyira unatkoznak, hanem a fájdalomcsillapítót. Ezt azért csinálják (ha nincs az EÜ kiskönyvben probléma) mert élesedik a látásod. Ezt érdemes megfigyelni, és követni is néha. A másik ilyen tárgy, ami miatt a fájni fogról jutott eszembe, hogy a játékban van vazelin is. Ez nem arra van, hogy bekenjük vele a seggünket és várjuk a sarokban amég valaki feltol nekünk egy tár ólmot, a puskával együtt kétszer, hanem ugyan ezt a célt szolgálja mint a fájdalomcsillapító (ez a párhuzam ellentét most nagyon rosszul jött ki 😀 ). Ezt a karakter a szeme alá keni és egy ideig élesedik a látásod, “világosabb, pixelesebb szerű lesz a kép”, és elég drágán is lehet eladni. Amúgy nem, 5 literes öklözőzsír nincsen a játékban még.

Nagyjából ezek voltak a játék alapjai, amik picit megkülönböztetik a többitől alapjaiban is. Ezen felül rengeteg kisebb-nagyobb dolog van. Megpróbálok párat még kiemelni.

Ilyen a Hideout, vagy búvóhely, ahogy tetszik. Ez nemrég került be, építhetsz bent a világítástól kezdve a vízgyűjtőn át (nagyobb “szomjúság regeneráció”), lőteret, ahol próbálhatod a stukkert, bitcoint farmot passzív jövedelemért, scaveket bérelhetsz fel szintén passzív forrásért, lootért. Craftolhatsz alacsonyabb szintű, olcsóbb összetevőkből drágább, kompaktabb orvosi cuccokat..stb. DE, a játék itt sem kegyes, üzemanyagra is szükséged van (egy darabig biztos), amit bizony haza kell hoznod a hátizsákban, és idővel el is fogy.

Ilyenek a questek, amik néha rohadt nehezek, vannak itt-ott speckós tárgyak amiket be kell gyűjteni és kihozni..stb.

Fejlődik a karakter, nem a legnagyobb előny, de lényeges előny a magasabb karakter szint. Futás, ugrás, szomjúságtűrés, sérüléstűrés, stresszűrés, zaj, fegyverismeret..stb

A boltokban vannak szintek, hogy mennyire “kedvel” téged az eladó, ez növelhető questekből, és abból, hogy mennyi pénzt hagysz náluk. Minél nagyobb ez a szint, annál több és jobb tárgyat vehetsz tőlük, illetve olcsóbbak lesznek a dolgok.

Van speciális boltos, Fence aki egyféle átmenetet képez az aukciós ház, és a “sima” kereskedők között. Nála lehet mindent is találni, pontosan nem tudom hogy kerülnek hozzá a cuccok. De folyamatosan változik, lehet találni nagyon durva cuccokat is, DE érdemes gyorsan reagálni, általában az az üzenet fogad, ha van egy véletlenül eladott (?) ammo box, hogy már elkelt, mikor rányomtam.

Van aukciós ház (10es szinttől). Én pl rakok el csak azért tárgyat low levelen, hogy 10es szinten később 10x annyiért menjen aukciós házba.

Szinte minden tárgy jó valamire, nem nagyon van (én hirtelen nem is tudok ilyet) ami nem jó valamire. Vannak barter itemek, nevezzük “csere” tárgynak, pl 3 budipapír és pár szappanért kapsz 1 puskát és hasonlók. Van ami a hideouthoz kell, (aksi, fúró, cpu, csövek, csavarok.. minden értéktelen szarból lesz valami), van ami questhez is kellhet..stb.

Bár nem találtam rá megerősítést, de a lövedékek lepattanhatnak, irányt váltva is sebezhetnek, nem csak “bepattan a falba”, emberbe, sisakba.

A stashed belső dobozokkal növelhető, bizonyos tárgyak kevesebb helyet foglalnak, mint amennyi hely benne rendelkezésre áll. Apró finomság, hogy pl Ammo boxba ammo megy, medical boxba orvosi cucc, amibe minden mehet, az nagyon drága.. Boxba box nem mehet, szóval elvileg véges a lehetőség 🙂

Megemlíteném még a csapatokat is, elvileg lehetséges, működik is. (cimborákkal azért jobban jársz..). Kereshetsz random csapattársakat is, de ez elég necces:
1., Mert van friendly fire.
2., Mert nem tudod ki a haverod, nem jelöli semmi
3., Nem tudod mi lesz, ha bespawnoltok, van aki simán ráhúzza a ravaszt a mellette állóra. Végülis, egy emberrel kevesebb a mapon..

Ismét egy kapcsolódó történet.. Factory map. Tudod, a tágas.
Behivott egy kis player, mondom jóvan menjünk. (teljesen nyilt mindeneki számára a party keresés és látod player szinteket).

Bemegyünk, kb egyetértés, hogy merre indulunk el. Én kicsit előrébb mentem mert jóval nagyobb volt a gear. Megyek vissza a csávóér hogy na haver gyere jólesz itt a loot, a gazdagság, az utolsó meló 😀
Erre szegény befosott, rámlőtt párat, pedig nem volt “gonosz”, csak félt. Látott egy közeledő alakot, onnan, ahonnan én eltüntem, hallott pár lövést, és nyilván fogalma se volt róla, hogy ki jön vissza, engem sem mutatott neki semmi zöld csík meg jel.. Volt 0,5mp-e lőni, vagy rossz esetben nem lőni.. így a kis rejtek doboza mögül lőtt. Szegény végül megnézte a loading screent viszonylag gyorsan, de ez a történet nagyon leírja a játékot.


Végül akkor kinek ajánlanám a játékot és miért, kinek nem, én miért térek vissza rá folyton akkor is, ha néha már a falhoz vágnám a.. cd-t. Ha Cd-n lenne.

Kinek nem?
Aki könnyed játékra vágyik, consoleos világból jön esetleg, ahol a “játék” talán fontosabb. Aki azért játszik, hogy nyerjen. Aki élevzi, ha uralja a játékot és legyőzi.
Ha valaki nem szán időt arra, hogy utánajárjon mi miért van, mert a játék nem ad meg minden segítséget.

(Fontosabb? Nem tudom, ez mindig érdekelt, ha gondoljátok kövessétek be a twitch csatornát, és írjátok meg, egy adásban, beszélgessünk róla, ha van véleményetek a konzolos világról.)

Kinek igen?
Nyilván egy kicsit az ellenkező oldalnak, de nem feltétlenül ilyen éles a határ. Ha unod, a bespawnolsz, befutsz a kör közepébe, last kill – win szerű dolgokat, a codot, ahol nézed ahogy nő a frag szám de amúgy minden mindeegy. De ami fontosabb, ha adrenalin kell. Szó szerint annyira remegett a kezem, néha még most is.. hogy eldobtam az egeret, szó szerint. Ha nem bánod, hogy kell kis szerencse, mert itt nem a képernyő közepére fogsz lőni, ha szánnál kis időt arra, hogy megértsd mi van a játék mögött (tényleg nem kell olyan sok, mint aminek tűnik, de kell idő.) – és itt jön a kis átmenet a “laza” játékhoz.. egy idő után azt is mondhatod, ha megvannak az alapok, hogy ma megyek 1 kört.

Én miért térek vissza mindig?
Igazából ráuntam az ismétlődő, szebb, de semmi újat nem mutató dolgokra (sajnos már a CODot is ide sorolom, hiába kerül elő néha) a jó, de végül zsákutca ötletekre (mint amilyen a dayZ pl szerintem). A hangulat tökéletes, a rettegés élmény is hibátlan. Garantáltan félni fogsz. Tényleg. (Nagyjából az Alone in the dark 1, kb 10 éves koromban, ami befosatott ennyire, csak nem ilyen hosszú távon 🙂 ) Látom már, hogy nem lehetetlen, vagy fejlődés a játékban. Amikor először kijössz, túléled, az utolsó 10 méteren már a bokád össze van fosva, látod a kijáratot kiengeded az utolsó adagot a gatyádba, jön a visszaszámláló és megvan. Aztán újra, aztán meglesz az első pár scav kill, az első player, a második.. rájössz mit rontasz el teljesen, nem tolod a rambót, nem mész szemből senkire, PS ammoval nem lősz nagy armorra.. Rájössz, hogy még csak 1 mapot ismersz, de van még.. és egyik mapon sincs 2 ugyan olyan kör.. Aztán jön az első wipe, “ó jaj elveszett mindenem..” de a második “évad” végén már várod a wipeot, mert rájössz, hogy igazából nem rossz dolog, mert érdekel, hogy milyen lesz azonos esélyekkel de több tapasztalattal nekimenni a játéknak újra.
Tetszenek az apróságok, akkor is ha nehezek. Nem tudod mennyi lőszered van, ahhoz ki kell venni a tárat és megnézni, nem tudod hol vagy, fel kell nézni és tájékozódni, nem tudod a fegyver milyen “módban van”, meg kell nézni. Egy tárba bepakolni 20 lőszert, kb 15 másodperc, a mocsár, a murva, a fákon a ruha suhogása, a taktikai füles a tisztább hangokért.. stb
A játékmód: nem szűkül a map, de ezzel a “legtávolabbi ponton van a célod” megoldással legalább ugyan úgy találkozni fogsz másokkal mint a “népszerű” címekben ..csak nem feltétlen a játék végén, hanem végig tolja az adrenalint.
Szerintem egy olyan project, ami megérdemli a támogatást és így életben tudjon maradni.


ÉS akkor keresek egy végszót annak, akinek meghoztam a kedvét.
Van egy rakat bug, a játék nem stabil, ki tud fagyni bár nem jellemző, a hangok és a “történések” nem feltétlen vannak teljes szinkronban. Ha ez nem zavar, akkor hajrá.

Tip: Ne feljetsd el ehagyni a gear feart, mindig van egy scav kör, amiből behozod a bukott cuccot és úgyis jön a wipe.. és tudod, Tarkovban mindenki eltűnik. Mindenki.